środa, 15 sierpnia 2012

Suzanne Collins - "Igrzyska Śmierci"


Igrzyska Śmierci
Suzanne Collins


Tytuł Oryginału : The Hunger Games
Wydawnictwo : Media Rodzina
Liczba stron : 358

Czy zdołałbyś przetrwać w dziczy, zdany na własne siły, kiedy wszyscy wokół próbowaliby cię wykończyć? Na ruinach dawnej Ameryki Północnej rozciąga się państwo Panem, z imponującym Kapitolem otoczonym przez dwanaście dystryktów. Okrutne władze stolicy zmuszają podległe sobie rejony do składania upiornej daniny. Raz w roku każdy dystrykt musi dostarczyć chłopca i dziewczynę między dwunastym a osiemnastym rokiem życia, by wzięli udział w Głodowych Igrzyskach, turnieju na śmierć i życie, transmitowanym na żywo przez telewizję. Bohaterką, a jednocześnie narratorką książki jest szesnastoletnia Katniss Everdeen, która mieszka z matką i młodszą siostrą w jednym z najbiedniejszych dystryktów nowego państwa. Katniss po śmierci ojca jest głową rodziny – musi troszczyć się, by zapewnić byt młodszej siostrze i chorej matce, a to prawdziwa walka o przetrwanie.

Osobiście zaczęłam w złej kolejności. Najpierw obejrzałam film i dopiero po nim sięgnęłam po książkę. Ale sprawdza się to co zawsze, czyli książka jest o niebo lepsza od filmu. Nie mniej jednak film jak najbardziej polecam. Jest dopełnieniem książki. Owszem do książki podchodziłam z pewnym dystansem i niechęcią, ale to wszystko znikło po przeczytaniu pierwszego rozdziału.

Poznajemy Katniss Everdeen, która po tragicznej śmierci swojego ojca jest głową rodziny. Ona wraz z jej siostrą – Prim, i matką mieszkają w Dwunastym Dystrykcie, najbiedniejszym ze wszystkich. Katniss utrzymuje rodzinę z zakazanego kłusownictwa w którym pomaga jej oddany przyjaciel – Gale. Dziewczyna jest sprytna i wie jak przetrwać. Niestety pewnego dnia wszystkie jej plany się krzyżują. Jest to dzień w którym odbywają się coroczne dożynki, na których są wybierani trybuci na Głodowe Igrzyska. Prim zostaje wylosowana na jednego z trybutów. Katniss zgłasza się za nią, co oznacza, że to ona wyjedzie do Kapitolu – stolicy Państwa Panem, i to ona będzie walczyć na śmierć i życie. Wraz z nią udaje się tam Peeta Mellark, syn piekarza, który dawno temu uratował życie Katniss i jej rodziny. Irytowało mnie w zachowaniu Katniss tylko to, że zawsze szukała drugiego dna i z niechęcią odnosiła się do ludzi. No ale czego się można spodziewać po dziewczynie, która ma za zadanie zabić 23 osoby na Głodowych Igrzyskach?

Akcja jest nieprzerwanym ciągiem zaskakujących zdarzeń. Kiedy Katniss trafiła na arenę czytałam strony coraz szybciej zastanawiając się kto zginie, a kto przeżyje. Narracja jest pierwszoosobowa przez co lepiej poznajemy Katniss i jej próby przeżycia na arenie. Czułam się tak jakbym czytała bardziej brutalna wersję „Big Brother’a”. Książka pokazuje nam potęgę prawdziwej przyjaźni; opowiada o tym jaki wpływ ma na nas rodzina i osoby które kochamy. Ukazuje nam traumatyczną walkę o przetrwanie.

Jak dla mnie ta książka jest genialna. Ma w sobie wszystko. Wartką akcje, ciekawą fabułę, intrygujących bohaterów, szokujący świat, watek miłosny i tajemniczy. Nie mogę się doczekać kiedy przeczytam drugą część. Mam nadzieję, ze tak jak pierwsza część wciśnie mnie w fotel. Nie rozczarujecie się tą książką.

W mojej ocenie „Igrzyska Śmierci” otrzymują 7/6 :)

Dowiedz się kto wygrał 74 Igrzyska Głodowe w Państwie Panem.
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz