środa, 9 stycznia 2013

Jane Austen - "Duma i uprzedzenie"

Duma i uprzedzenie
Jane Austen

Tytuł oryginalny : Pride and Prejudykat
Wydawnictwo : Prószyński i S-ka
Ilość stron : 304

Na początku zeszłego stulecia niezbyt zamożny ojciec pięciu córek nader często musiał zadawać sobie pytanie: kiedyż to w sąsiedztwie pojawi się jakiś odpowiedni kawaler? A kiedy już się pojawił, następowały dalsze perypetie, które Jane Austen z upodobaniem opisywała. "Duma i uprzedzenie" uważana jest za arcydzieło w dorobku tej angielskiej pisarki, głównie dzięki zabawnym, zgoła dickensowskim opisom postaci głupich i niesympatycznych. Znajdujemy tu także melancholijną refleksję nad władzą pieniądza i znaczeniem pozycji społecznej, decydujących o życiu młodej panny; a przede wszystkim znakomity, powściągliwy styl, doskonale oddający harmonię opisywanego świata...


Podejmując się zrecenzowania "Dumy i uprzedzenia" Jane Austen stawiam przed sobą ciężkie zadanie. No, bo co nowego mogę powiedzieć?
 

Zacznę tak...Kiedy pierwszy raz przeczytałam "Dumę i uprzedzenie" miałam (chyba) 13 lat. Niektórzy mogą sądzić, że książki Austen powinni czytać nieco starsi. Nieprawda! Do mnie tak książka przemówiła. Już od pierwszych stron wiedziałam, że to coś w sam raz dla mnie. Piękny język, dowcip, wyraziste postacie, wszystko to sprawiło, że odkąd pierwszy raz sięgnęłam po tę powieść powracałam do niej nie raz i nie dwa.

Nad treścią nie będę się specjalnie rozwodzić. Każdy na pewno chociaż w niewielkim stopniu orientuje się w akcji tej książki. Pan i Pani Bennett mają pięć córek. Nieustającym powodem zmartwień Pani Bennett jest to cy córki znajdą odpowiednich mężów. Więc gdy w Hertfordshire pojawia się dwóch młodych, bogatych dżentelmenów Pani Bennett postanawia wykorzystać sytuacje.

Panny Bennett....ze wszystkich pięciu najbardziej lubię Elżbietę. Nie dlatego, że jest główną bohaterką, ale dlatego, że w sumie jako jedyna z sióstr ma charakter. Jest odważna, mądra, nie boi się śmiało wyrażać swoich opinii. Ukochaną siostrą Lizzie jest Jane. Muszę się przyznać, że nigdy specjalnie jej nie lubiłam. Przez większość czasu przywodziła mi na myśl zbitego psiaka, który nic nie potrafi zrobić sam i wzbudza ogólne współczucie. Podsumowując Jane jest tak samo bezbarwna i mdła jak jej siostra Elżbieta żywiołowa i zajmująca.

Postacie stworzone przez Austen niemal ikony. Bo, czy jest ktoś koto nigdy nie słyszał o Panu Darcy'm ? Postacią, która oprócz Elżbiety i pana Darcy'ego zwróciła moją uwagę był niewątpliwie pan Bennett. Jego stosunek do codziennych spraw, a także do żony był przezabawny. 

Żeby opisać wszystkich bohaterów "Dumy i uprzedzenia", którzy w mojej opinii zasługują na takie wyróżnienie musiałabym pewnie zrobić w tym miejscu wykaz większości postaci opisanych w tej powieści. Każda osoba stworzona przez Jane Austen ma swoją indywidualną i niepowtarzalną osobowość, która zasługuje na uwagę.

Zawsze fascynowała mnie Angielska kultura i te wszystkie niuanse związane z zachowaniem się w tak zwanym "towarzystwie". "Duma i uprzedzenie" to niewątpliwie skarbnica wiedzy pod tym względem.

Zachęcam do lektury. A dla tych, którzy lubią po przeczytaniu książki zobaczyć jej ekranizację...powstało kilka filmów (najnowszy z 2005r.)

Moja ocena : 5/6
Cytat :
„Jest prawdą powszechnie znaną, że samotnemu a bogatemu mężczyźnie brak do szczęścia tylko żony.”
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz