poniedziałek, 23 stycznia 2017

Stieg Larsson – "Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet"

Pewnego wrześniowego dnia w 1966 roku szesnastoletnia Harriet Vanger znika bez śladu. Prawie czterdzieści lat później Mikael Blomkvist - dziennikarz i wydawca magazynu "Millennium" otrzymuje nietypowe zlecenie od Henrika Vangera - magnata przemysłowego, stojącego na czele wielkiego koncernu. Ten prosi znajdującego się na zakręcie życiowym dziennikarza o napisanie kroniki rodzinnej Vangerów. Okazuje się, że spisywanie dziejów to tylko pretekst do próby rozwiązania skomplikowanej zagadki. Mikael Blomkvist, skazany za zniesławienie, rezygnuje z obowiązków zawodowych i podejmuje się niezwykłego zlecenia. Po pewnym czasie dołącza do niego Lisbeth Salander - młoda, intrygująca outsiderka i genialna researcherka. Wspólnie szybko wpadają na trop mrocznej i krwawej historii rodzinnej.

Niniejszym chcę oznajmić, że oficjalnie zaczęłam swoją przygodę ze Stiegiem Larssonem. I uprzejmię informuję, że nie żałuję ani minuty poświęconej tej lekturze. Obok dzieł Pani Lackberg, seria Millenium zajmuje miejsce na podium w kategorii kryminałów. Siedziałam jak na szpilkach czekając na dalszy rozwój sytuacji. Co chwila miałam inne teorie, co chwila zmieniał się u mnie główny winny i co chwila miałam ochotę ukrócić swoją męczarnię i przeczytać ostatnie rozdziały, by się dowiedzieć co tak naprawdę się wydarzyło. Moja psychika była przemaglowana na wszystkie możliwe strony.

Bohaterowie… nietypowi? Wyjątkowi? Nigdy się z takimi nie spotkałam? Te i jeszcze wiele innych określeń opisuje Lisbeth i Mikaela. Same ich osoby stanowiły zagadkę, a co dopiero jeszcze główna sprawa, którą oni starają się rozwiązać. Stieg Larsson wykreował wspaniałe postaci, o których się szybko nie zapomina.

Książka ta trzymała mnie w napięciu aż do samiuteńkiego końca. Pan Larsson bardzo skrupulatnie zaplanował całą fabułę. Wszystko było przemyślane i rozgrywało się według jakiegoś planu. Napięcie ciągle narastało (siedzenie jak na szpilkach…). Autor sprytnie zabiera czytelnika do świata umysłów ludzkich. Widać, że Stieg Larsson zagłębił się w aspekty psychopatologii i socjopatii, dzięki czemu jest jeszcze ciekawiej.

Chyba nie muszę nić dodawać – POLECAM w 100%!!!

Moja ocena: 6/6

Seria „Millenium”:
  1. „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”
  2. „Dziewczyna, która igrała z ogniem” 
  3. „Zamek z piasku, który runął” 
  4. * ”Co nas nie zabije” (recenzja wkrótce) – książka autorstwa Davida Lagercrantza

Tytuł Oryginalny: Män som hatar kvinnor
Wydawnictwo: Czarna Owca
Liczba stron: 640

Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz