sobota, 13 października 2012

Rick Riordan - "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy : Złodziej Pioruna"


Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy : Złodziej Pioruna
Rick Riordan


Tytuł Oryginalny : Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief
Wydawnictwo : Galeria Książki
Liczba stron : 400

Wiecie co, wcale nie chciałem być herosem półkrwi. Nie prosiłem się o to, żeby być synem greckiego boga. Byłem zwyczajnym dzieckiem: chodzącym do szkoły, grającym w koszykówkę i jeżdżącym na rowerze. Nic szczególnego. Dopóki przez przypadek nie wyparowałem nauczycielki matmy.
Wtedy się zaczęło. Teraz zajmuję sie walką na miecze, pokonywaniem potworów, w czym pomagają mi przyjaciele, a poza tym staram się po prostu przeżyć. Przedstawiam wam opowieść o tym, jak Zeus, bóg niebios, uznał, że ukradłem mu piorun - a rozgniewany Zeus to naprawdę spory problem.

Co by było, gdyby Bogowie Olimpijscy wciąż żyli w XXI wieku? Co by było, gdyby nadal zakochiwali sie w śmiertelnikach i śmiertelniczkach i mieli z nimi dzieci, z których mogą wyrosnąć wielcy herosi - jak Tezeusz, Jazon czy Herakles?

Jak to jest być takim dzieckiem?

Percy Jackson – dwunastoletni chłopak, nagle w wyniku niespodziewanych okoliczności dowiaduje się, że jest synem greckiego boga. Zaraz po tym musi wyruszyć w niebezpieczną podróż po całych Stanach Zjednoczonych, aby odnaleźć zgubę Zeusa i uratować świat przed wielka wojną. Towarzyszą mu przyjaciele – Grover, który wygląda trochę inaczej niż normalny chłopak oraz Annabeth – córka Ateny.

Czy Percy zdoła znaleźć piorun zanim rozpęta się wielka wojna bogów?

Poznajemy młodego Jacksona w momencie kiedy ma on wylecieć po raz kolejny ze szkoły. Jest on dość ciekawą postacią. Jako że narracja jest pierwszoosobowa to poznajemy jego sposób myślenia. Jego komentarze, wypowiedzi i myśli nie potrafiły mnie powstrzymać od chichotania pod nosem. Również Annabeth i Grover nie pozostają w tyle. Ich podejście do mitologii, a konkretnie podejście Jacksona jest jedyne w swoim rodzaju. Wszystkie postacie są doskonale stworzone. Nie ma żadnych niedopatrzeń. Można spokojnie powiedzieć prawdziwy majstersztyk.

Akcja wciąga od razu. Nie pozwala sie wyrwać ze swoich szponów. Co chwila jakieś zawirowania. Niestety, a może stety nie ma żadnego wątku romantycznego. Jedynie mitologia, mitologia i mitologia.

Autor w dość ciekawy sposób przedstawił grecką mitologię. Po tej książce byłam geniuszem odnośnie greckich wierzeń. Rick Riordan w ciekawy sposób przekazuje nam informacje dotyczące Meduzy, Achillesa i tych wszystkich innych, ważnych lub mniej ważnych.

Co tu więcej dodać? Polecam tę książkę, a raczej serię ( bo książek jest 6) wszystkim, którzy kochają grecką mitologie, wartka akcję, przygody opowiedziane w żartobliwy sposób.

Moja ocena to 7/6

Tak na marginesie ta książka została już zekranizowana, a teraz tworzą ekranizację drugiej części przygód Percy’iego.


„- [...] Ale możemy jedynie iść za naszym przeznaczeniem, moje dziecko.
- Przeznaczeniem... pod warunkiem, że wiemy co nim jest.
- Wyluzuj - powiedział mi Chejron. - Nie trać jasności umysłu. I pamiętaj, że być może to właśnie ty, ty masz zapobiec największej wojnie w dziejach ludzkości.
- Wyluzować - powtórzyłem. - Jestem całkiem wyluzowany."
Cytacik

Okładka filmowa :

Share:

1 komentarz:

  1. Uwielbiam tą serię. Kocham Percy´iego. Jest on moim ideałem. Od kiedy przeczytałam tą książkę wyobrażam sobie że jestem córką Nemezis.

    OdpowiedzUsuń