Adelice ma szczególny talent. Potrafi tkać materię czasu i przestrzeni.
Wiedzieli o tym jej rodzice, którzy usiłowali ochronić ją przed nieumyślnym
zdradzeniem swoich zdolności. Każda nastolatka, u której wykryto dar
kształtowania rzeczywistości, trafia bowiem w ręce Gildii Dwunastu, czyli
tajemniczej, bezwzględnej, niemal totalitarnej organizacji, która rządzi
światem – Arrasem. To Gildia decyduje o tym, co mieszkańcy Arrasu jedzą, gdzie
mieszkają, kiedy powinni umrzeć… Ich włókna pozostają w rękach Kądzielniczek –
pięknych, ale często zawistnych dziewcząt.
Egzamin sprawdzający umiejętności tkackie szesnastoletnia Adelice zdaje znakomicie. Dziewczyna zostaje porwana, jej ojciec zabity, a losy matki i siostry owiane są tajemnicą. Zaplątana w sieć kłamstw i zakazanych miłości, musi odkryć tragiczną prawdę o swojej mocy. Gdy cały znany jej świat wisi na włosku, tylko ona może zadecydować, czy go ocalić, czy unicestwić.
Egzamin sprawdzający umiejętności tkackie szesnastoletnia Adelice zdaje znakomicie. Dziewczyna zostaje porwana, jej ojciec zabity, a losy matki i siostry owiane są tajemnicą. Zaplątana w sieć kłamstw i zakazanych miłości, musi odkryć tragiczną prawdę o swojej mocy. Gdy cały znany jej świat wisi na włosku, tylko ona może zadecydować, czy go ocalić, czy unicestwić.
„Odkąd istnieje ludzkość, dla każdej sprawy są jakieś przed
i po”
Gennifer Albin stworzyła niesamowicie wciągającą i wartą
uwagi historię. Jest to barwna i porywająca historia o przedziwnym świecie z
przyszłości. O świecie stworzonym na ruinach Ziemi, oplecionym wokół
barwnym Arrasem, który tworzy świat, świat niby wirtualny, a prawdziwy.
Wszystko w nim jest utkane przez Prządkę i Kądzielniczki - zarówno roślinność,
zwierzęta, pokarm czy pogoda, jak i ludzki los. Wszystko widać na tkaninie, los
człowieka jest w nią wpisany i może przestać istnieć za jednym pociągnięciem
nitki. Dążenie Gildii do całkowitego panowania nad światem sprowadza się do
drastycznych działań - mapowania umysłu czy też spruwania słabych ogniw. Wizja
tego świata jest przerażająca, ale jednocześnie fascynująca. Arras tworzy na
tkaninie jakby wirtualny świat, jak w grach komputerowych, umiejętne przeploty
zmieniają los i bieg życia.
„-O pewnych sprawach nie wolno zapominać -Pamięć nigdy nie
jest bezużyteczna”
Bohaterowie tej książki są unikalni. Każda z postaci
reprezentuje coś innego. Nie powielają żadnych schematów. Osobiście od samego
początku polubiłam pyskatą i zadziorną główną bohaterkę i jej brak ogłady. W
pewnym sensie utożsamiłam się z nią. Nie można także od razu podzielić
bohaterów na dobrych i złych. Dopiero kiedy akcja się rozwija, poznajemy ich
prawdziwą naturę.
„Burzę i odbudowuję świat ze swojego snu,a rano próbuję
sobie przypomnieć,jak odbudować siebie.”
Na dodatek oprawa graficzna… Śliczna. W rzeczywistości
okładka mieni się różnymi kolorami, w zależności od światła w jakim się
znajduje. Efekt jest genialny i ponadto fantastycznie pasuje do tematyki,
podjętej w powieści.
Opowieść stworzona przez G.A zafascynowała mnie na tyle, że
z niecierpliwością będę wyczekiwać drugiej części. Polecam wszystkim miłośnikom
antyutopii i niebanalnych historii.
Moja ocena 6/6
„- Nic nie jest realne – szepczę. - To zależy od twojej
definicji realności”
Tytuł Oryginalny: Crewel
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Liczba stron: 392
Cytaty z książki „Przędza”
Chyba sobie to przeczytam. Bardzo interesujący opis.
OdpowiedzUsuńZapraszam do mnie. Dopiero zaczynam.
http://pomiedzyzycieaksiazkami.blogspot.com/